CAPITOLUL 1: MORFOLOGIA ANALITICĂ NUMERICĂ
(continuare)
p. 20
1.2. Reprezentări ale
obiectului arheologic (desenul și fotografia de obiect)
Măsurăm, deci, mii de piese, introducem date în câteva
zeci de câmpuri, pentru fiecare în parte, facem grafice, statistici, finalmente
tragem concluzii și formulăm ipoteze. Dar cât de credibile sunt reprezentările
obiectelor arheologice? Deși am auzit foarte multă lume nemulțumită de
calitatea desenelor și a fotografiilor, nu cunosc nici un îndreptar pentru uzul
arheologilor și desenatorilor§.
Deși adeseori am avut dubii asupra calității unor
reprezentări - și, vom vedea, unele sunt chiar certitudini -, un experiment al
lui Clive Orton (1992) mi-a produs
chiar insomnii. Obiectul experimentului era desenarea unei oale-borcan în patru
exemplare, realizate de patru persoane diferite (John Newton, Paul Tyers, Clive
Orton și Sunil Nandha, toți ceramiști de meserie). Experimentul este ilustrat
pentru a arăta "limitele înregistrării obiective", într-un capitol despre
reprezentarea decorului, deci cu atât mai interesant cu cât subiecții nu au
acordat morfologiei o atenție aparte.
Diferențele sunt mai vizibile în ce privește reprezentarea decorului, fără a
impieta însă asupra înțelegerii tehnicilor și șabloanelor decorative.
Diferențele de reprezentare morfologică mi s-au părut mai mici, până le-am
...măsurat. A fost suficient să încarc în baza de date două desene pentru a-mi
pune apoi întrebări incomode. Eroarea reciprocă medie între primele două desene
este de 5,7% (!). Este interesant și unde se produc erorile. Diferențele de
înălțime totală sunt de 0.5% (este și măsurătoarea cea mai simplă), deci,
practic nule; diferențele între diametrele la buză sunt de 10%, iar în ce
privește diametrele bazei (care este incompletă, deci mai greu de măsurat) -
20%. Asemenea experimente transformă ipoteza dislocuirii desenului de obiect cu
o fotografie de obiect supusă unor rigori de execuție[1] - în obiectiv de realizat.
MAI DEPARTE - § 1.2.1. (probleme ale desenului de
obiect)
§ Aș îndrepta aici textul original: cunosc astfel de
lucrări, dar nu îmi sunt accesibile.
[1] TEODOR E.1996, p.15, ultimul paragraf, dar și infra,
în acest capitol.